Design når det er allerbedst

Tidligere i dag faldt jeg over en kort artikel, som beskriver iPad-lignende gadgets i Pixar-filmen “The Incredibles.” Artiklen spekulerer i, om Steve Jobs har haft en finger med i spillet og placeret et fremtidigt produkt i en film, men det synes jeg er lidt for langt ude. Derimod slog noget andet mig som et lyn fra en klar himmel.For lige at opsummere artiklen for de (delvist) uindviede, så er en eventuel iPad i “The Incredibles” interessant af to årsager: 1) Steve Jobs var på det tidspunkt CEO i Pixar og havde aktiemajoriteten og kan derfor i teorien have haft indflydelse på filmene, som selskabet producerer, og 2) “The Incredibles” er fra 2004 og iPad blev annonceret i 2010 – altså skal Steve Jobs have placeret et produkt i en film seks år før det offentliggøres og tre år før det første produkt af denne type (iPhone) overhovedet.

Det er noget bavl, alt sammen. Selvfølgelig er det ikke en iPad, man kan se i filmen, og selvfølgelig styrede Steve Jobs ikke Pixar på den måde. Ifølge Floyd Norman var Jobs faktisk afslappet og greb ikke ind i filmskabernes kreative proces i den tid han var i Pixar.

Men… Det fik mig til at tænke på noget andet, som Steve Jobs engang skal have sagt. Efter et møde med et af sine største forbilleder, Edwin Land, som opfandt Polaroidkameraet, udtalte Jobs, at han endelig havde fundet en anden person, som havde det på samme måde som ham selv: Han kunne se produkterne foran sig, som om de altid havde eksisteret, og han behøvede bare at finde dem frem – på samme måde som en stenhugger befrier figuren fra stenen som omringer den.

iPad har altid været der. Begrebet “stor, håndholdt skærm som man kan trykke på og og få alverdens informationer i alverdens former” har altid eksisteret. Ingen løftede et øjenbryn, da de så dem i “The Incredibles” (eller i Star Trek eller et af de 117 andre steder en elektronisk pegeplade er blevet brugt), fordi det er en helt naturlig ting – i fremtiden. Da Apple pludselig gav os fremtiden i form af iPad, blev det revolutionerende og nyskabende1.

Sådan er det med mange produkter, tror jeg. De er der allerede. Vi mærker et tomrum, uden egentlig at anerkende det. Et tomrum, som bare venter på at fyldes ud af et eller andet genialt, som kun nogle få kan forestille sig. Og når de gør, og produktet materialiserer sig foran os, tænker vi på hvor oplagt og enkelt det er, og vi kan ikke forstå hvordan vi kunne leve uden produktet. Og dét er ægte design når det er bedst.

1: Og dog ikke helt, for i begyndelsen fik iPad hård kritik fra alle kanter for at være en forvokset iPod touch. Resten er historie.