Netcom lytter til kunderne og ændrer prisen på iPhone

Der er sagt mangt og meget om priserne på iPhone (også her på kanalen). Mens den laveste pris på iPhone (beregnet ud fra anskaffelsespris + samlede abonnementsudgifter i bindingsperioden) er omkring 5.000 kroner i Danmark, så er prisen i Norge omkring 6.000 kroner. Både i Danmark og i Norge har utilfredse kunder raset og startet kampagner for at få teleselskaberne til at sætte prisen ned. I Danmark har vildmediphone.dk stået i spidsen (men uden resultat, ser det ud til), og i Norge har iPod-communityet iPod1.no stået bag siden fri-iphone.org for at få fri datatrafik på iPhone.

Mens de danske kunder har kæmpet forgæves, så har det båret frugt i Norge. Netcom lancerede forleden endnu et abonnement, som har fri datatrafik. Til gengæld er der ikke inkluderet hverken ringeminutter eller SMS i den månedlige afgift. Abonnementet koster 499,- om måneden med en bindingstid på 12 måneder, og telefonerne koster hhv. 3.290 kroner for 8GB og 4.190 for 16GB versionerne.

Fri datatrafik er efter min mening alfa og omega med en telefon som iPhone, og med en gældende pris på 10 kr per MB må 499 kroner siges at være en helt OK pris. Men ser man på totalprisen for bindingstiden, koster telefonen 9-10.000 kroner med det nye abonnement – og så forudsætter det, at man ikke foretager opkald eller sender SMS…

Vi må nok indse, at iPhone er en utrolig populær telefon, allerede før den er sat til salg. Det ved teleselskaberne, og de vil selvfølgelig gøre det de kan for at generere mest mulig indtjening på den. Personligt kunne jeg rasende godt tænke mig en, men priserne er ganske enkelt for høje for en gadget, som er 90% “se-mig-jeg-har-en-JesusFon” og 10% reel brugsgevinst.

Jeg tror stadig, jeg venter til andre teleselskaber kommer på banen.