Om typer af input

Når jeg skal udfylde en formular på nettet, ser jeg alt for ofte, at udviklerne bag ikke benytter sig af, at input-felter kan være andet end almindelig tekst. Udover typen text findes der blandt andet også url, email og number. Disse typer er utrolig nyttige, fordi de fortæller klienten mere om, hvad der forventes af inputtet. Det bruges specielt i to tilfælde:

  • synshandicappede som får læst sidens indhold højt
  • mobile enheder, der tilpasser tastaturets layout

Selv har jeg naturligvis mest erfaring med den sidste kategori. Når man skal indtaste en url eller en email kan det være irriterende, at skulle skifte frem og tilbage mellem tastaturlayout for at finde de rette tegn. Det kræver så lidt at bruge url og email til web- og emailadresser, og effekten er stor.

Eksempel på type=email

På iPad ændrer tastaturlayoutet sig, så @ er lettere tilgængelig, når type er sat til email.

Så hvis du laver websider, så husk på følgende:

  • brug number, url og email til inputfelter som falder indenfor de respektive kategorier
  • browsere, som ikke forstår typerne, falder tilbage til almindelig tekstinput, så det er ikke farligt at bruge

Der findes også mere eksotiske typer som “color,” “date” og “range” men de skal nok bruges med lidt større forsigtighed, siden de ikke er direkte undertyper af text som de andre er. Dem kan du læse mere om her.